MENJAYAKAN KEBERHASILAN PENDIDIKAN YANG DIMAKTUBKAN DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

 NURIN NATASHA BINTI MAT PERGAU (D20211098445)


          Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) merupakan satu usaha kerajaan untuk membangunkan taraf pendidikan rakyat di Malaysia. Falsafah pendidikan ini dapat dikatakan sebagai pedoman, arah tuju atau pandangan terhadap perkara yang berkaitan dengan pendidikan. Oleh hal demikian, FPK digubal daripada usaha berfikir yang rasional dan kritis, berlandaskan daripada ideologi Negara sebagaimana yang dimanifestasikan dalam laporan dasar pendidikan, termasuklah Rukun Negara. Justeri itu, bagi menjayakan keberhasilan Pendidikan yang dimaktubkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), usaha daripada pihak Kementerian Pendidikan dan juga pihak guru sangat diperlukan. Peranan Kementerian Pendidikan merupakan usaha atau pendekatan strategi untuk menjayakan Falsafah Pendidikan Kebangsaan seperti yang dinyatakan dalam buku dasar pembangunan pendidikan kebangsaan. Strategi ini merangkumi tiga bidang utama iaitu pembangunan insan, pembangunan sumber pendidikan, dan penyelidikan dan pembangunan.

          Pertama, pembangunan insan. Pembangunan insan ini bertujuan untuk memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Hal ini menyebabkan pembangunan insan menjadi salah satu usaha untuk menjayakan keberhasilan pendidikan kerana dalam stategi pembangunan insan ini ia memberi penekanan kepada beberapa perkara. Antaranya ialah penyediaan kurikulum yang relevan dengan mengubahsuai kandungan mengikut keperluan semasa. Ini supaya dapat membolehkan guru membekalkan kurikulum yang sesuai dan terbaharu mengikut perkembangan keperluan semasa pelajar agar pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh dapat digunakan dengan baik. Selain daripada penyediaan kurikulum yang relevan, strategi pembangunan insan ini juga menekankan kepada penyediaan sistem penyampaian yang berkesan iaitu dengan memperkenalkan sistem teknolgi yang canggih seperti ICT kerana penggunaan teknologi canggih seperti ICT sangat penting terutama pada masa sekarang dan masa hadapan. Strategi pembangunan insan ini juga memberi penekanan kepada peningkatan peluang pendidikan melalui pelbagai bidang dan pendekatan alternatif, misalnya pendidikan jarak jauh dan kursus profesional.

          Bidang pembangunan sumber pendidikan merupakan usaha dan peranan seterusnya pihak kementerian pendidikan yang bertujuan untuk menghasilkan sistem pendidikan yang berkualiti. Bagi pembangunan sumber pendidikan ia juga telah memberikan penekanan kepada beberapa perkara seperti penyediaan input pendidikan yang mencukupi, lengkap dan terkini iaitu dengan mempertingkatkan kuantiti dan kualiti guru, prasarana serta program sokongan dari semasa ke semasa dan semestinya ia perlu mengikut keperluan semasa. Guru yang berkualiti ini hendaklah mempunyai tahap amalan nilai profesional keguruan, pengetahuan dan kefahaman serta kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran. Seterusnya ialah pelaksanaan program pendidikan mengikut perancangan iaitu dengan memastikan bahawa Matlamat Pendidikan dan Rancangan Malaysia tentang keperluan tenaga mahir dapat dicapai. Hal ini termasuklah juga peningkatan keberkesanan proses pengajar yang berkualiti serta persekitaran pembelajaran yang kondusif, termasuk kemudahan internet dan multimedia.

          Peranan terakhir pihak kementerian pendidikan ialah dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D). Usaha penyelidikan dan pembangunan ini bertujuan untuk mengemas ilmu, membaiki serta mempertingkatkan sistem pendidikan kebangsaan dari semasa ke semasa. Oleh sebab itu, strategi menggalakkan penyelidikan dan pembangunan akan memberi tumpuan kepada penyediaan tenaga pakar untuk penyelidikan iaitu dengan mengajar program latihan bagi guru pakar dan pegawai pendidikan untuk meningkatkan kemahiran menjalankan penyelidikan dalam pendidikan. Selain itu, dalam strategi R&D ini akan mencari sumber kewangan untuk membiayai projek penyelidikan dan pembangunan dalam pendidikan dan juga akan merangka dasar pendidikan untuk menggalakkan penyelidikan pendidikan. Jadi, ini akan membantu dalam penghasilan guru yang berkualiti.

          Selain daripada peranan pihak kementerian pendidikan, peranan guru juga diperlukan untuk menjayakan keberhasilan pendidikan yang dimaktubkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Sehubungan dengan itu, usaha guru untuk menjayakan keberhasilan pendidikan seperti yang termaktub dalam FPK ini adalah ditumpukan kepada penekanan-penekanan seperti pelaksanaan kurikulum dan kokurikulum yang dapat berjaya memperkembangkan potensi pelajar dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek secara keseluruhan dan bersepadu.

          Seterusnya, pelaksanaan pengurusan dan pentadbiran dengan penyelenggaraan prasarana. Hal ini supaya kemudahan pengajaran dan pembelajaran dapat digunakan secara licin dan optimum serta dalam keadaan yang baik dan selamat.

          Selain itu, pelaksanaan perhubungan dengan masyarakat melalui usaha mewujudkan perkongsian pintar di antara sekolah dengan masyarakat juga diperlukan. Hal ini demi melahirkan semangat kerjasama supaya dapat membantu pembangunan sekolah iaitu baik dalam sumber kewangan mahupun tenaga yang diperlukan.

          Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ini berfungsi sebagai panduan kepada pendidik untuk terus produktif dan kreatif dalam melaksanakan pendidikan sama ada dalam bidang kurikulum mahupun kokurikulum. Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini akan menjadi sumber yang memberi pedoman dan hala kepada segala usaha pendidikan sama ada di dalam institusi pendidikan atau di luar institusi pendidikan. Sehubungan dengan ini jugalah FPK digubal secara rapi dan teliti oleh pakar-pakar pendidikan dengan mengambil kira seluruh aspek berkaitan dengan keperluan-keperluan individu, masyarakat dan negara. Justeru itu, untuk menjayakan keberhasilan pendidikan yang dimaktubkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, guru memainkan peranan yang sangat penting dalam pelaksanaan strategi-strategi dan usaha yang ditentukan seperti yang telah dihuraikan di atas.

 

 

 

RUJUKAN

Zaini Abdullah. (2021), Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah Dan Dasar. Tanjong Mlaim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

1. https://www.slideshare.net/HayatuNMustapHa/falsafah-pendidikan-kebangsaan-28333510

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN AHLI KUMPULAN

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera.  Terlebih dahalu kami mengucapkan terima kasih kerana melayari blog kami.  Izinkan kami memperkenalkan...