Dunia
Pendidikan sentiasa menjadi tumpuan utama semua pihak dalam menuju ke arah
negara maju. Hal ini kerana Pendidikan merupakan tunjang utama dalam
pembangunaan dan pemerkasaan pembangunan negara yang sumber tenaga kerja
berkualiti datangnya daripada keberhasilan dan keberkesanan sistem Pendidikan.
Oleh itu boleh dikatakan Pendidikan merupakan nadi pembangunan anak bangsa dan
negara. Sistem Pendidikan yang tidak komprehensif dan ketidakcekapan akan
menyebabkan berlaku menjejaskan usaha kerajaan untuk maju seiring peredaran
masa.
Justeru itu, bagi memiliki sistem Pendidikan yang cekap dan komprehensif kerajaan perlu memperkasakan sistem Pendidikan. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) telah digagaskan dan ditubuhkan dengan tujuan untuk meningkatkan status Pendidikan negara di mata dunia agar selaras dengan peeredaran dan perkembangan yang berlaku di negara maju lain. Oleh itu, dalam usaha mentransformasikan Pendidikan negara, peranan guru adalah hal yang paling utama harus dititikberatkan terutama impak yang didapati pelajar. Hal ini kerana, guru umpama lilin yang membakar diri demi menerangi para pelajar. Guru juga secara tidak langsung berperanan menerapkan nili-nilai murni dalam diri pelajar bagi melahirkan modal insan yang seimbang selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
MELAHIRKAN
MODAL INTELEKTUAL YANG BERSEDIA MENDEPANI CABARAN MASA KINI
Modal insan yang intelektual ini dapat diwujudkan dengan adanya guru yang mempunyai kemahiran professional dan kecerdasan emosi yang bagus. Hal ini dapat meningkatkan kadar penghasilan generasi yang berpendidikan, cinta akan ilmu, mempunyai kemahiran serta berakhalak baik selaras dengan objektif Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kesan peranan ini penting untuk membawa pendidikan negara Malaysia ke arah pendidikan yang bertaraf dunia. Kemahiran yang perlu diberi penekanan adalah kemahiran berfikir dan konstruktif yang mana para pelajar dididik menggunakan minda dan pemikiran aras tinggi bagi melahirkan murid-murid yang mempunyai modal intelektual tinggi sebagai persediaan menghadapi era globalisasi. Antara kemahiran professional yang seseorang guru perlu ada ialah kemahiran belajar, komunikasi, berfikir, ICT, merancang, menilai, mengurus pemudahcaraan dan juga kemahiran mengajar. Oleh itu, agar semua guru menguasai kemahiran ini demi perkembangan sistem Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia sentiasa mengadakan pelbagai kursus smada jangka Panjang atau pendek agar semua guru dapat menguasai kemahiran ini dan mengaplikasikannya semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
MELAHIRKAN
MODAL INSAN BERDAYA SAING
Guru berperanan untuk mengasah dan
mencungkil potensi dan bakat terpendam para murid. Hal ini kerana setiap
manusia mempunyai kemahiran dan kelebihan yang berbeza-beza. Sesetengah potensi
dan bakat tidak perlu digilap namun terdapat sesetengah bakat terpendam perlu
dicungkil. Oleh itu, guru berperanan menjadikan murid mengetahui kelebihan dan
kekurangan diri murid agar kekurangan dan keleebihan tersebut dapat dibaiki dn
tidak dipersiakan begitu sahaja. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
memastikan kurikulum sekolah mampu memanfaatkan potensi sedia ada di dalam diri
murid dengan memberi penekanan kepada pendidikan berasaskan nilai murni sperti
Pendidikan Moral, Pendidikan Islam dan nilai merentas kurikulum. Guru yang
mengendalikan mata pelajaran tersebut akan berperanan dalam mengenal pasti
bakat murid dan seterusnya menggilap potensi mereka.
GURU BERTINDAK SEBAGAI ROLE MODEL
Nilai merupakan kriteria yang penting dalam mengukur atau dikenali sebagai kayu ukur mutu sesuatu perkara.Menurut Ragbir Kour (2007) guru harus membentuk murid-murid untuk memiliki akhlak yang mulia dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi. Nilai-nilai yang perlu diterapkan ialah moral, agama, terminal dan instrumental. Maka, guru seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi, profesional, dan sosial yang baik dan murni supaya dapatmenjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna. Sebagai ibu bapa keduakepada murid-murid segala nilai dan tingkah laku guru menjadi contoh teladankepada para pelajar. Nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah secaratidak langsung akan diterapkan dalam jiwa pelajar. Menurut Ee Ah Meng (2003) guruyang beriltizam akan menjadi role model kepada para pelajarnya. Secara tidaklangsung, guru berkenaan dapat memupuk beberapa ciri peribadi yang positif melalui amalan semasa berada di dalam bilik darjah.
MEWUJUDKAN
GENERASI YANG BERFIKIRAN KREATIF DAN KRITIS
Guru merupakan individu yang paling penting dalam memastikan murid dapat berfikiran dengan mempunyai pandangan dari pelbagai sudut dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Guru perlulah sentiasa mencari cara dan kaedah yang mampu menjana pemikiran pelajar agar tidak hanya tertumpu kepada permasalahan sahaja namun dapat memikirkan kesan, kelebihan, kekurangan, fungsi sesuatu masalah itu agar dapat membalikkan keadaan daripada masalah yang memberikan keburukan kepada kelebihan kepada murid. Oleh itu,guru perlu mempunyai kemahiran dan sentiasa berupaya berfikir secara inovatif dan kreatif. Peranan guru seterusnya ialah sebagai pendorong pemikiran kritis dan kritis anak muridnya. Apabila seorang guru itu sendiri mempunyai pemikiran kritis dan kreatif, secara tidak langsung dapat memperkasakan lagi gaya pemikiran anak muridnya agar menjana idea-idea yang bernas dan kreatif yang dapat melahirkan murid yang kompeten dalam pelbgai bidang dan berdaya kreatif serta berkebolehan.
GURU BERPERANAN SEBAGAI PEMBIMBING
Dalam
mencapai matlamat FPK, Guru bukan sahaja bertanggungjawab untuk menyampaikan
maklumat dan kemahiran mata pelajaran kepada murid. Malah perlu memastikan
muridnya mempunyai kemahiran menangani masalah yang dihadapi di dalam
kehidupannya. Oleh itu, peranan guru sebagai pembimbing dan kaunselor sangat
penting dalam memastikan pembangunan manusia dan pembentukan jati diri pelajar yang
berilmu dan boleh berfikir untuk membawa perubahan kehidupan manusia ke arah
yang lebih selesa dan sempurna. Guru yang bertindak sebagai pembimbing akan
membantu muridnya seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi dan
bersedia dengan kemahiran bimbangan dan kaunseling untuk membimbing pelajar
dalam proses pembinaan modal insan yang menepati acuan seperti mana yang
termaktub pada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Kesimpulannya, dalam Hasrat kerajaan
mencapai matlamat FPK agar menjadikan sistem pendidikan setanding dengan negara
maju lain seperti Korea Selatan, Amerika Syarikat dan juga Jepun. Kerajaan
tidak seharusnya lupa akan betapa penting dan besarnya pengorbanan seorang
insan yang bergelar guru yang mencurahkan segala keringatnya demi memastikan
sistem Pendidikan negara berjalan lancar demi kelangsungan murid-murid di
Malaysia ini. Semoga segala pengorbanan yang dilakukan ini mampu meningkatkan
lagi sistem Pendidikan kearah lebih baik agar semua warganegara Malaysia mampu
mendapat manfaat dan belajar dengan cemerlang sesuai dengan objektif Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK).
RUJUKAN
Zaini
Abdullah. 2021. Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah
Dasar. Perak
Yuvarani Subramaniam.
(2013). Cara guru dapat memainkan peranan menjayakan hasrat FPK dan FPG
dalam melaksanakan KSSR untuk membangunkan modal insanhttps://www.slideshare.net/yuvaranisubramaniam/penulisan-akademik
Mary Yap Kain Ching. (2015). Guru
berperanan lahir pelajar capai standard global. https://www.bharian.com.my/kolumnis/2015/08/74472/guru-berperanan-lahir-pelajar-capai-standard-global
https://pdfslide.tips/documents/peranan-guru-dalam-merealisasikan-falsafah-pendidikan-guru.html
No comments:
Post a Comment